Forma Zdrowie Dieta ketogeniczna zniszczy wątrobę i nerki, ale wykorzystuje się ją zarówno w medycynie jak i kultu...

Dieta ketogeniczna zniszczy wątrobę i nerki, ale wykorzystuje się ją zarówno w medycynie jak i kulturystyce

Dieta ketogeniczna zniszczy wątrobę i nerki, ale wykorzystuje się ją zarówno w medycynie jak i kulturystyce
[fot: A&A Photography / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)]

Dieta keto, poprzez niemal całkowite wyłączenie z niej węglowodanów, nie tylko wpływa na szybki spadek masy ciała, ale również zmniejsza uczucie głodu i łaknienia nawet przy stosunkowo restrykcyjnym ograniczeniu kalorii. - To dieta idealna dla kulturystów - przekonuje dr Mauro Di Pasquale z Toronto, były mistrz świata w trójboju siłowym. To on dostosował ją do potrzeb sportowców i dziś pracuje na stanowisku dyrektora medycznego Światowej Federacji Wrestlingu.

Sportowi dietetycy chwytali się za głowy, kiedy usłyszeli tezy dr Roberta Atkinsa, a później, w nieco zmodyfikowanej formie, dr Mauro Di Pasquale, którzy lansowali wysokotłuszczową, a przy tym niskowęglowodanową dietę.

Ich zdaniem produkty bogate w węglowodany, jak pieczywo, makarony, ziemniaki i inne produkty zbożowe powinny być zastępowane produktami bogatymi w tłuszcz lub białko, czyli mięsem, rybami, jakami i serami. Zalecali również spożywanie warzyw i owoców z niską zawartością węglowodanów jak choćby: sałaty, brokuł, ogórków, szpinaku, malin czy orzechów.

Główne założenia diety oparli na analizach antropologicznych plemion zbiercako-łowieckich. Naukowcy dowiedli, że dieta człowieka przed rewolucją neolityczną, czyli przed wynalezieniem rolnictwa składała się głównie z mięsa, ryb, warzyw zielonych, orzechów oraz owadów. Wysnuli z tego wniosek, że ewolucyjnie organizm człowieka jest przystosowany do takiej właśnie diety opartej na niskim poziome węglowodanów.

Zalety takiego sposobu odżywiania pierwsi docenili lekarze, którzy widzieli w niej metodę leczenia cukrzycy. Później zaczęto ją stosować w leczeniu również dzieci chorych na padaczkę. Zaobserwowano, że dieta ketogenna zmniejsza częstotliwość napadów, ale także wrażliwość na bodźce oraz poprawia koncentrację. Dlatego dziś próbuje się ją również stosować w leczeniu Alzheimera i stwardnienia rozsianego.

Spalaj się

Diety ubogie w węglowodany doprowadzają do wyczerpywania zapasów glikogenu w wątrobie indukują stan nazywany ketozą, czyli akumulacją ciał ketonowych w organizmie. Są one alternatywnym produktem utleniania wolnych kwasów tłuszczowych w wątrobie i mogą być wykorzystywane jako materiał energetyczny przez mózg, serce i inne tkanki. Krótko mówiąc, kiedy ciało pozbawione jest węglowodanów, z których może czerpać energię, przełącza się na tryb spalania tłuszczu.

Najnowsze badania wskazują na dużą skuteczność takiej diety w walce z otyłością. - Dieta keto, poprzez niemal całkowite wyłączenie z niej węglowodanów, nie tylko wpływa na szybki spadek masy ciała, ale również wpływa na zmniejszenie głodu i chęci na jedzenie nawet przy stosunkowo restrykcyjnym ograniczeniu kalorii – wynika z badania prowadzonego przez Alice Gibson z University of Sydney Medical School.

To właśnie spalanie tłuszczu przy jednoczesnym wyeliminowaniu uczucia głodu jest główną zaletą tej diety przy zrzucaniu zbędnych kilogramów i walce z otyłością.

Lekarze potwierdzili, że pacjenci stosujący się do założeń diety niskowęglowodanowej osiągali lepsze wyniki dotyczące utraty wagi, jak i zmniejszenia ryzyka chorób układu krążenia. Dodatkowo po kilku dniach stosowania diety człowiek wchodzi w stan euforyczny - tak oddziaływanie ketonów określają lekarze – ma doskonałe samopoczucie, jest wesoły, lekki.

Klasyczna dietę ketogenną stosuje się przez okres 2-3 miesięcy. Podczas jej stosowania 75-90 procent energii pochodzi z tłuszczu, natomiast pozostała ilość z białek i węglowodanów. Ten rodzaj diety wprowadzany jest po krótkotrwałym okresie głodówki. W ciągu dnia zjada się około 4 posiłków, które zawierają podobną ilość kalorii i związków odżywczych.

Bardziej radykalna wersja tej diety nazywana jest MCT. Zawiera większą ilość białka i węglowodanów w stosunku do klasycznej diety ketogennej, przy czym wywołuje ona w organizmie ketozę na podobnym poziomie.

Źródło: Wikipedia
Produkty zalecane Produkty pochodzenia zwierzęcego, np. mięso, podroby, smalec, ryby, jaja, masło, śmietana, sery. Produkty pochodzenia roślinnego o niskiej zawartości węglowodanów oraz niskim indeksie glikemicznym, np. sałata, kalafior, brokuły, szpinak, awokado, ogórki, pomidory.
Produkty niezalecane (należy spożywać w bardzo ograniczonej ilości) Żywność pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego o umiarkowanej zawartości węglowodanów i niskim indeksie glikemicznym, np. jogurty, maliny, wiśnie, orzechy
Produkty zabronione Produkty skrobiowe lub zbożowe, np. ziemniaki, ryż, makaron, kasza,
Pieczywo
Słodycze
Soki owocowe, napoje gazowane
Warzywa, owoce i inne produkty o wysokiej zawartości węglowodanów lub wysokim indeksie glikemicznym, np. kukurydza, buraki, winogrona, banany, pomarańcze, ananasy
Dzienny plan posiłków Menu
Śniadanie Jajecznica z dwóch jaj na boczku i smażonymi słupkami z zielonej papryki
Obiad Polędwiczki wieprzowe w sosie holenderskim z puree z kalafiora w maśle i świeżym szpinakiem
Kolacja Sałata z tuńczykiem, serem mozzarella, warzywami, zieleniną i majonezem

Idealnym źródłem białka jest mięso, które można jeść w dowolnych ilościach, nie tylko chude mięso, ale również warto sięgać ryby, jajka, żółty ser light. Ważne są również owoce.Te o słodkim, gęstym miąższu zawierają sporo węglowodanów, unikać należy więc spożywania śliwek, gruszek, brzoskwiń. Jeść można natomiast: jabłka, grejpfruty, truskawki.

Trzeba również uważać z warzywami. Dozwolone są: brokuły, brukselki, kalafior, cukinia, sałata, seler, szczypior, pomidor, ogórek, papryka. Najwięcej niepożądanych w tej diecie węglowodanów mają jednak ziemniaki i pataty.


NA DRUGIEJ STRONIE PRZECZYTASZ O TYM, JAK DIETA POMAGA W WYRZEŹBIENIU SYLWETKI

Przemysław Ciszak
2014-12-03
SKOMENTUJ

  
Podaj trzeci znak kodu 1FDSl
KOMENTARZE
  • 4.12.14, 13:18:15

    ~ole!!

    Jeśli ktoś chce przejść na taką dietę, bardzo dobry artykuł na początek!
    odpowiedz
  • 13.02.15, 16:44:20

    ~Izialnka

    Witam wszystkich, jestem bardzo zadowolona ze w pore zrezygnowałam z tej diety. Na szczęście w porę odnalazłam dobrego dietetyka, który mi polecił alternatywe

    http://www.znanylekarz.pl/dietetyk/grudziadz
    odpowiedz
  • 8.05.15, 22:32:46

    Miszanga

    Przestrzegam przed ta dietą. Mi podniszczyła wątrobę.Pojawił się ból z prawej strony brzucha i na szczęście w porę się zorientowałem o co chodzi i zrezygnowałem z tej diety. Teraz leczę się preparatem z fosfolipidami ESSENTIX i po dłuższym czasie stosowania udało się wszystkie szkody naprawić. Więc przestrzegam jeszcze raz.
    odpowiedz
  • 23.05.16, 10:32:48

    ~AnnaBWA

    Dieta ketogeniczna wymaga wiele uwagi i wiedzy. A co myślicie o cyklicznej diecie ketogenicznej? http://bonavita.pl/cykliczna-dieta-ketogeniczna-cdk-cz-1-zasady-oraz-zalety-i-wady w niej jest więcej węglowodanów i może trduniejsza w stosowaniu, ale łatwiejsza do wytrzymania na niej :)
    odpowiedz
  • 16.11.16, 22:00:33

    ~Ciemnogród

    no cóż. Przecież ta dieta jest okropna. Tysiące producentów i wielkie koncerny produkujące "pyszności" z pszenicy i innych węglowodanów kategorycznie ją zabraniają. A Joe Friel się myli.
    Polecam ketotic.org z odnośnikami do badań naukowych z tej dziedziny. Jeszcze raz: nie opinii tylko do badań naukowych.
    odpowiedz
  • 7.04, 23:15:25

    ~krytykując debia

    Co ty pierdolisz.
    PIszesz ze jogurt zakazany
    a potem że z truskowksami
    debilu
    cukinia ma więcej ęgli niż 0,4 browara
    pajacu
    odpowiedz
  • 20.05, 16:49:41

    ~Bloodps

    Wypowiadają się ludzie co nie mieli nigdy z nią nic wspólnego, naczytali się czegoś w necie i myślą że wszystko wiedzą to jest dieta dla zaawansowanych, a nie dla pierwszej lepszej osoby bez żadnego pojęcia o tej diecie. Trzeba przestrzegać zasad inaczej sobie tylko zaszkodzisz. tak samo z resztą jest przy innych dietach.
    odpowiedz
Sprawdź w WP.pl
  • Sport - najnowsze informacje ze świata sportu