Męski Świat Wiadomości Człowiek z Piltdown to mistyfikacja prawie idealna
2014-12-18 05:59:00

Człowiek z Piltdown to mistyfikacja prawie idealna. Zobacz, dlaczego świat dał się nabrać

1/6
Odkrycie Charlesa Dawsona miało potwierdzić teorię Darwina. Okazało się wielkim oszustwem.
fot: Public Domain/wikimedia

W listopadzie 1912 roku ogłoszono niezwykłą wiadomość - odnaleziono najstarsze znane szczątki człowieka. Po rekonstrukcji czaszka przypominała ludzką, zaś żuchwa i kieł miały cechy małpy. Znalezisko uznano za brakujące ogniowo w ewolucji. Był to niezbity dowód na słuszność teorii Darwina. Dowód, którego przez 40 lat nikt nie kwestionował.

Kariera Charlesa Dawsona była przepełniona sukcesami. Ceniony adwokat i archeolog-amator odkrył trzy gatunki dinozaurów i zęby nieznanego wcześniej ssaka. British Museum nadało mu tytuł Honorowego odkrywcy, a koledzy z pracy nazywali go czarodziejem z Sussex.

Charles Dawson. Fot. Wikimedia/PD-US
W 1908 roku prowadził interesy w angielskim Piltdown (East Sussex). Podczas spaceru, przy dawnej kopalni żwiru, spotkał pracowników wydobywających kamień do naprawy drogi. - Poprosiłem ich, aby dali mi znać, gdy znajdą coś ciekawego - wspominał po latach.

Po kilku dniach ponownie nawiązał rozmowę. Robotnik wręczył mu skamielinę - był pewny, że to nic ważnego. Jednak Charles Dawson rozpoznał w niej fragmenty ludzkiej czaszki.

Arthur Woodward
Fot.Public Domain/wikimedia
Potwierdził to jego wieloletni przyjaciel Arthur Woodward, kustosz działu geologicznego w British Museum. Naukowiec określił wiek znaleziska na od 65 do 2,5 miliona lat. Dawson zaprosił go do Piltdown, żeby przyjrzał się żwirowni i kontynuował z nim poszukiwania. Naukowiec zgodził się z ochotą.

Postępy przy pracach były nikłe. Przeczesywanie każdej łopaty żwiru wymagało drobiazgowej precyzji. Obaj byli wykończeni, ale wierzyli, że coś znajdą. Po kilku miesiącach natrafili na fragmenty dolnej szczęki. Po rekonstrukcji dali obraz stworzenia, które dowodziło, że człowiek pochodzi od małpy.

18 grudnia 1912 roku na zjeździe Londyńskiego Towarzystwa Geologicznego Dawson i Woodward przedstawili odkrycie i zadziwili świat. Magazyn przyrodniczy Nature określił wydarzenie najważniejszym z dotychczasowych w paleoantropologii, czyniąc z Anglii pioniera w tej dziedzinie.

Na następnej stronie przeczytasz, dlaczego naukowcy nie mieli wątpliwości co do autentyczności znaleziska