Męski Świat Lotnictwo śmigłowce Włochy Augusta Westland A - 129 Mangusta

Augusta Westland A - 129 Mangusta

Agusta A129 MangustaAgusta A129 Mangusta
foto. militarium.net

 

Augusta Westland A - 129 Mangusta - w 1978 roku włoska firma Augusta Westland otrzymała od włoskiej armii zlecenie na budowę lekkiego, przeciwpancernego śmigłowca dla wojsk lądowych. Uważano, że w tym celu wystarczą drobne zmiany konstrukcyjne śmigłowca Augusta Westland A -109E "Power".  Jednak potrzeby jakie miał projekt "Mangusty" znacznie przerósł starszą konstrukcje dlatego zadecydowano o tym, że A - 129 musi być kompletnie nowym projektem firmy. W 1983 roku w powietrzu ujrzeliśmy pierwszy prototyp "Mangusty". Trzy i pół roku później dołączyło kolejne cztery, co utworzyło grupę pięciu prototypów tego śmigłowca. W 1990 roku włoska armia otrzymała pierwsze seryjne maszyny tego typu. Zlecenie obejmowało 60 maszyn, po mimo to po dostarczeniu 44 śmigłowców zamówienie zostało anulowane.

Augusta Westland A - 129 "Mangusta" to śmigłowiec wykonany w 50% z kompozytów, co do tych czas jest rekordem w śrut produkcji śmigłowców. Prawdopodobnie tylko maszynę typu Eurocopter Tiger wykonano z większej ilości takich materiałów.  Bryła A - 129 tworzy go najzgrabniejszym i najbardziej opływowym śmigłowcem na świecie. Znacznie zyskuje dzięki temu na prędkości, co przekłada się oczywiście na niższy stopień wykrywalności dla radarów. By wykorzystać w pełni wykorzystać te gabaryty konstruktorzy "Mangusty" zamontowali w silnikach maszyny jakimi są dwa silniki Rolls Royce 1004 lub dwa silniki LHTEC T-800 specjalne urządzenie odpowiedzialne za obniżanie temperatury wydychanego przez nie powietrza. Śmigłowiec ten wyposażono w pełni elektroniczne systemy danych, których zadaniami jest kontrola i kierowanie lotem i parametrami danej misji, obniżając przy tym do minimum pracę ludzką ale zachowanie przy tym pełnej zdolności bojowej maszyny. Powodzenie misji gwarantuje bardzo nowoczesny system naprowadzania. Rakietami kierują elektroniczne komputery pokładowe dzięki czemu pilotowi i nawigatorowi pozostaje znalezienie sobie wygodnej pozycji w swoim fotelu i zrelaksowanie się w klimatyzowanej kabinie "Mangusty".  Podstawowym przeznaczeniem A - 129 jest niszczenie maszyn pancernych przeciwnika, o czym świadczy uzbrojenie tej maszyny: dwie poczwórne wyrzutnie przeciwpancernych pocisków typu BGM - 71 "TOW", czyli Tube - launched  Optically - tracked Wire - guided oznaczające z języka angielskiego tyle co wystrzeliwany z tuby (wyrzutni rurowej), wymienne z kierowanymi pociskami AGM - 114 "Hellfire" (Wystrzel i zapomni). Kilka maszyn tego typu w 1992 roku trawiło do Somalii. Na somalijskich poligonach ujawniły się dopiero wszystkie niedoskonałości konstrukcji. Dlatego też po roku utworzono wersję zwaną "International", która uczyniła z A - 129 prawdziwy wielozadaniowy śmigłowiec. Nowe maszyny otrzymały pięciopłatowy wirnik główny, ulepszony pancerz oraz przeszły gruntowną modernizację wszystkich systemów awioniki. Modernizacja ta bojowo oznaczona została jako CBT. "Mangusta CBT" jest dziś podstawowym śmigłowcem bojowym wykorzystywanym przez włoską armię.  W 2001 roku podjęto decyzję, że wszystkie wcześniejsze, podstawowe wersje śmigłowca A - 129 zostaną zmodernizowane do standardu wersji CBT. Można spokojnie powiedzieć, że "Mangusta CBT" jest dziś jednym z najlepszych śmigłowców wielozadaniowych na świecie obok maszyny typu Eurocopter Tiger.


Dane Techniczne śmigłowca - A - 129 Mangusta CBT

Napęd:
a) 2 silniki typu Rolls Royce 1004 o mocy 890 KM.
b) 2 silniki typu LHTEC T-800 o mocy 1373 KM.

Uzbrojenie:
a) 2x 4 pociski typu TOW lub typu Hellfire.
b) Karabin maszynowy kalibru 12,7mm.
c) Działko kalibru 20mm (pod kadłubem).
Dane Techniczno - Taktyczne:
Załoga: Pilot, nawigator i ewentualnie operator uzbrojenia (2+1).
Max. Masa startowa: 1004 - 4600 kg (Rolls Royce 1004) i 800 - 5100 kg (LHTEC T-800).
Osiągi (Rolls Royce 1004):
a) Prędkość Max: 250 km/h.
b) Prędkość wznoszenia: 10,2 m/s.
c) Zasięg: 510 km
d) Czas lotu: Ok. 2 godzin i 45 minut.


Oprac. Piotr Drewniak
na podst. Militarium.net


Materiały pochodzą z serwisu: