Forma Fitness Dietetyczna walka z wolnymi rodnikami. Strona 2 z 2

Dietetyczna walka z wolnymi rodnikami

Źródłami likopenu, który należy do grupy ksantofili, są przede wszystkim świeże pomidory oraz owoce czerwone np. czerwone grapefruity. Wśród flawonoidów, wyróżnia się takie antyoksydanty jak kwercetyna, kemferol, katechiny, genisteina, naryngenina, apigenina oraz luteolina.

Kwercetyna zawarta jest w takich warzywach i owocach jak cebula, kapusta włoska, jabłko, herbata zielona i czarna oraz wino czerwone. Kemferol wchodzi w skład między innymi takich warzyw i owoców jak agrest, brukselka, truskawki i pietruszka.

Wysokim stężeniem katechiny charakteryzują się między innymi takie produkty spożywcze jak winogrona, czereśnie czy też herbata zielona i herbata czarna. Źródłem pozostałych antyoksydantów są takie produkty jak tofu, mleko sojowe, sok grapefruitowy, pietruszka oraz proso.

Wszystkie wyżej wymienione produkty są bogatymi źródłami antyoksydantów, dlatego warto je uwzględniać w naszej diecie. Działanie antyoksydantów oparte jest na zasadzie synergizmu. Kombinacja dwóch antyoksydantów, ma działanie silniejsze, niż suma wiązania wolnych rodników przez te antyoksydanty oddzielnie, dlatego zaleca się mieszanie wielu warzyw i owoców w posiłkach. Prostym połączeniem jest na przykład dodawanie herbaty zielonej z cytryną jako napoju do potrawy.

Mocne właściwości antyoksydacyjne, mają szczególnie takie warzywa jak papryka czerwona, papryka zielona, szpinak, szparagi, burak i brokuły. Natomiast do owoców o wysokim potencjale antyoksydacyjnym można zaliczyć czarne jeżyny, czerwone porzeczki, oliwki, maliny, truskawki oraz owoce cytrusowe. Napojami o wysokiej wartości antyoksydacyjnej jest kawa espresso, zielona herbata oraz czerwone wino. Do tłuszczy o tak wysokim potencjale zaliczyć można oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia oraz olej sojowy.

Dzięki spożywaniu wyżej wymienionych produktów będziemy aktywni i zmniejszymy podatność naszego organizmu na choroby cywilizacyjne. Zdrowa i zbilansowana dieta to nie tylko kwestia ilości kalorii oraz podstawowych składników pokarmowych, ale także produktów o charakterze antyoksydacyjnym, gwarantującym nam jak najdłuższą młodość i zdrowie naszego organizmu.

Wymieniaj się doświadczeniami
z innymi pasjonatami aktywnego życia na

Czytaj w Menstream.pl
Naukowcy otrzegają. Te witaminy mogą cię zabić!
Suplementy diety zawierające ten popularny antyoksydant aż o 17 procent zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia raka prostaty. Takiego zdania są naukowcy.
Jabłka są zdrowe? Nie dla twoich zębów
Substancje w nich zawarte cztery razy szybciej zniszczą szkliwo, niż chociażby piętnowane powszechnie napoje gazowane.
Mit czy trening godny Schwarzeneggera?
To najpopularniejszy zestaw ćwiczeń na brzuch opracowany blisko 50 lat temu przez Joe Weidera. Choć pomaga rzeźbić brzuch, to jego skuteczność nie jest gwarantowana.
Tagi:

dieta

zdrowie

pure

przeciwutleniacze

witaminy

Prtner:
Tomasz Stani - Trener
2012-01-01
SKOMENTUJ

  
Podaj czwarty znak kodu iSFFi
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Masz szansę rozpocząć ciekawą dyskusję.
Ekspert radzi

Tomasz Gać - trener osobisty, fizjoterapeuta i specjalista przygotowania motorycznego. Właściciel firmy świadczącej usługi z zakresu treningu indywidualnego i poradnictwa dietetycznego.      

Strona autora Zobacz porady