Forma Fitness Dietetyczna walka z wolnymi rodnikami

Dietetyczna walka z wolnymi rodnikami

Dietetyczna walka z wolnymi rodnikami
[fot: blackcat79/CC/sxc.hu ]
 

Antyoksydanty chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami, które są przyczyną wystąpienia takich chorób jak między innymi:

  • nowotwory
  • miażdżyca
  • choroby układu krwionośnego
  • Alzheimer
  • zespół Downa
  • Parkinson

Wolne rodniki to określenie cząsteczek, które powstają w sposób naturalny w naszym organizmie podczas procesu utleniania. W organizmie przyczyniają się do degradacji DNA.

Źródła wolnych rodników mogą być zewnętrzne (np. dym papierosowy, promienie UV, smażenie żywności) i wewnętrzne. Z punktu widzenia żywienia sportowców i ludzi trenujących rekreacyjnie, ważną rolę odgrywa neutralizacja wolnych rodników, które powstają na drodze wytwarzania energii podczas wysiłku fizycznego.

Zachwianie równowagi między wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami, nazywa się stresem oksydacyjnym. Przewaga wolnych rodników w organizmie odbija się na zdrowiu, a co za tym idzie, także wydolności.

Jako, że źródłem antyoksydantów endogennych jest żywność, bardzo ważną rolą w żywieniu sportowców jest wykorzystywanie produktów spożywczych zawierających duże ilości antyoksydantów. Do antyoksydantów endogennych można zaliczyć karetonoidy, polifenole, ksantofile oraz witaminy A, C i E. Odpowiednia dieta stanowi bardzo istotny czynnik w walce ze stresem antyoksydacyjnym w sporcie. Organizm osoby trenującej wytwarza duże ilości rodników w wyniku wzmożonych przemian metabolicznych.

Najważniejsze przeciwutleniacze, takie jak witaminy A, E i C, beta-karoten, koenzym Q10, likopen, fenole, flawonoidy, antocyjany, tiaminy są zawarte w warzywach, owocach oraz przyprawach roślinnych. Wiele z nich posiada właściwości antyoksydacyjne, między innymi rozmaryn, szałwia, tymianek oraz oregano.

Polifenole wchodzą w skład takich produktów jak czekolada mleczna, czekolada gorzka, wino czerwone, herbata, oliwa z oliwek, jagody, czy też orzechy. W przypadku roślin i warzyw większa zawartość antyoksydantów jest w ich skórkach, dlatego zaleca się nieobieranie warzyw oraz owoców i spożywanie ich razem ze skórą.

NA DRUGIEJ STRONIE ZOBACZ JAKIE INNE SKŁADNIKI PRODUKTY WARTO RÓWNIEŻ UWZGLĘDNIĆ W SWOJEJ DIECIE

Tagi:

dieta

zdrowie

pure

przeciwutleniacze

witaminy

Partner:
Tomasz Stani - Trener
2012-01-01
SKOMENTUJ

  
Podaj czwarty znak kodu prWWf
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Masz szansę rozpocząć ciekawą dyskusję.
Ekspert radzi

Tomasz Gać - trener osobisty, fizjoterapeuta i specjalista przygotowania motorycznego. Właściciel firmy świadczącej usługi z zakresu treningu indywidualnego i poradnictwa dietetycznego.      

Strona autora Zobacz porady