Forma Fitness Crossfit, czyli morderczy trening prosto z garażu [WIDEO]

Crossfit, czyli morderczy trening prosto z garażu

Crossfit, czyli morderczy trening prosto z garażu
[fot: The U.S. Army/CC/Flickr]
Trenują go strażacy, policjanci i komandosi. Stosowała go amerykańska armia i jednostki specjalne Navy Seals. Teraz zyskuje popularność również w Polsce.

Crossfit to trening w niczym nie jest podobny do tradycyjnego wyciskania na siłowni. Tu nie ma elektroniki, luster do podziwiania swojej muskulatury, eleganckich strojów i czystego ręczniczka przewieszonego przez szyję. Crossfit to trening, który wyszedł z garażów.

To podstawowy program ćwiczeń nastawiony na rozwój siły i kształtowanie formy dla wielu jednostek strażackich, szkół policyjnych, jednostek taktycznego reagowania, specjalizowanych jednostek wojskowych czy mistrzów sztuk walk. Trening ten podobnie jak amerykańska armia, Navy Seals, zawodnicy futbolu amerykańskiego, czy UFC musieli przejść również aktorzy przygotowujący się do filmu 300.

- Metoda ta została stworzona dla policji i służb specjalnych, ale obecnie została dostosowana do dla każdego. Na treningach można zobaczyć zarówno gospodynie domowe jak i biznesmenów pod krawatem - przekonuje w rozmowie z MenStream.pl Magdalena Andrzejewska, ekspert z 7 Kontynent Gym&Fitness.



Zobacz jak wygląda crossfit w wersji wojskowej:


Od 1995 roku Crossfit stosowany przez jednostki specjalne na całym świecie dla polepszenia kondycji i wytrzymałości elitarnych żołnierzy. Również jednostki straży pożarnej wykorzystują jego założenia do ogólnorozwojowych treningów.

System Crossfit opracował Greg Glassman w połowie lat 90. w Kaliforni. Szybko krótki, ale niezwykle intensywny trening, który wykonywał w swoim garażu zyskał popularność i zwolenników. Na fali popularności Glassman został zatrudniony do szkolenia funkcjonariuszy z departamentu policji w Santa Cruz.

Założył też sieć siłowni, których liczba wzrosła z 13 w 2005 r. do blisko 3,4 tysiąca w 2012 roku. Ciężkie opony zastąpione zostały przez hantle i sztangi, zwykły drążek w profesjonalny sprzęt do podciągania, drewniane skrzynie na kozły. Nie zmieniła się jedna specyfika ćwiczeń.

Zobacz jak wygląda ćwiczenia crossfit w klubach fitness:


20 minut skrajnej mordęgi

W założeniach treningu crossfit nie ma konkretnych planów, czy systematyki ćwiczeń. Liczy się własna pomysłowość i skrajny wysiłek. Amerykańska metoda polega na różnorodności i wszechstronnym rozwoju ciała. Sięga więc zarówno po trening siłowy, aerobowy jak i sztuki walki.

- Każdy może go trenować i modyfikować w dowolny sposób i samemu. My jednak proponujemy skorzystanie z pomocy profesjonalistów, którzy układają dostosowane do indywidualnych możliwości i maksymalnie wydajne programy. Dodatkowo udzielają wskazówek dotyczących technik - zaznacza Magdalena Andrzejewska.

Na ogół czas treningu nie przekracza 20 - 30 minut. Polega na szybkim wykonywaniu maksymalnej ilości powtórzeń danego ćwiczenia w określonym czasie. Mogą być to pompki, przysiady z obciążeniem, naskoki na skrzynię, podciągania na drążku, sprint szybka jazda na rowerze. Wszystkie ćwiczenia trzeba wykonać szybko i energicznie.

- Natężenie najwyższego wysiłku fizycznego nie powinno przekraczać 30 minut. Jednak w zależności od rodzaju ćwiczenia, jego intensywność może zostać zredukowana do 2-3 minut. Sam trening nie jest długi, ale bardzo wymagający. Dlatego też przed przystąpieniem do działania niezbędna jest rozgrzewka - wyjaśnia Magdalena Andrzejewska - Nim zaczniemy zajęcia trenerzy uczą techniki ćwiczeń. W brew pozorom nie każdy potrafi poprawnie wykonać nawet te najbardziej popularne ćwiczenia - dodaje.

Zalety programu crossfit:
  • Wzmacnia mięśnie i stawy a tym samym zabezpiecza przed kontuzjami
  • Poprawia silę i wytrzymałość
  • Poprawia sprawność ogólną
  • Reguluje braki równowagi w mięśniach, powstały wskutek długotrwałego treningu jednej dyscypliny
  • Poprawia gibkość, czyli zwiększa zakresu ruchu stawów
Kombinacja ćwiczeń crossfit to trening dla osób, które są znudzone rutyną codziennych ćwiczeń na siłowniach. Intensywność treningu pozytywnie wpływa na układ krążenia i układ oddechowy, wytrzymałość, siłę, elastyczność, szybkość, koordynację ruchową, zwinność, równowagę.

- Na treningi przychodzą strażacy, wojskowi i policjanci, ale mamy też grupy niezaawansowane. Różni je intensywność, obciążenie i stopień trudności - przekonuje ekspert z 7 Kontynent Gym&Fitness.

To nie tylko sport, to społeczność

Na całym świecie powstają grupy crossfitu, które mają charakter społeczności. Wspólne treningi, spotkania oraz światowe zawody w tej dyscyplinie sprzyjają nawiązywaniu więzi między członkami klubu.

Zobacz jak wyglądają zawody crossfitu:

- Tworzy się specyficzna społeczność między członkami grup. Poszczególne osoby wzajemnie rywalizują, wspierają się i wspólnie wykonują zestawy ćwiczeń. Tak nawiązują się prawdziwe przyjaźnie - daje Magdalena Andrzejewska.

Czytaj w Menstream.pl
Lepsze wyniki w pracy? Spróbuj tego
Już kilka godzin spędzonych na siłowni każdego tygodnia poprawia samopoczucie i ma odzwierciedlenie w stanie psychiki. Do takiego wniosku doszli izraelscy naukowcy.
Będziesz ich nienawidził i za to zapłacisz
Tego treningu, nie przetrwasz, jeśli nie dasz z siebie wszystkiego. Tu krzyczysz Yes Sir!, zaciskasz zęby i pompujesz dalej.
Hardkorowy Koksu radzi: Nie słuchaj babci
Nie każdy może być napakowany tak jak ja, ale facet powinien mieć mięśnie - mówi w rozmowie z MenStream.pl Robert Burneika.

 

Wzmacnia mięśnie i stawy a tym samym zabezpiecza przed kontuzjami

Poprawia silę i wytrzymałość

Poprawia sprawność ogólną

Reguluje braki równowagi w mięśniach, powstały wskutek długotrwałego treningu jednej dyscypliny (np. biegania)

Poprawia gibkość, czyli zwiększa zakresu ruchu stawów
(PC)
2012-03-20
SKOMENTUJ

  
Podaj pierwszy znak kodu RPU4c
KOMENTARZE
Ekspert radzi

Tomasz Gać - trener osobisty, fizjoterapeuta i specjalista przygotowania motorycznego. Właściciel firmy świadczącej usługi z zakresu treningu indywidualnego i poradnictwa dietetycznego.      

Strona autora Zobacz porady