Forma Bieganie Slow jogging - biegaj tak wolno, żebyś mógł śpiewać

Slow jogging - biegaj tak wolno, żebyś mógł śpiewać. To równie skuteczne, jak morderczy trening

Slow jogging - biegaj tak wolno, żebyś mógł śpiewać. To równie skuteczne, jak morderczy trening
[fot: Fotolia]

- Według profesora Hiroaki Takany, legendarnej postaci w Japonii, "wolne bieganie" jest równie efektywne, co morderczy trening biegacza - zapewnia Magda Jackowska i wyjaśnia, czym jest filozofia slow jogging.

Czym slow jogging różni się o tradycyjnego biegania?

Magda Jackowska: Przede wszystkim prędkością, ale i podejściem do biegania i sportu w ogóle. W przeciwieństwie do klasycznego treningu, wymagającego raczej skupienia i wysiłku, slow jogging jest jak spacer na łonie natury; na tyle łagodny, że pozwala cieszyć się rozmową. W codziennej gonitwie stwarza okazję, by pobyć razem - dobrze się bawiąc, nawet nie zauważamy upływu czasu, a z nim utraty kalorii.

Jakimi zasadami należy się kierować uprawiając slow jogging?

Przede wszystkim ważny jest aspekt slow - a więc biegamy w tempie niko niko, czyli z uśmiechem. To tempo spacerowe, konwersacyjne; jeśli w trakcie biegu tracimy oddech, to znaczy, że powinniśmy zwolnić. Zwolnić do takiej prędkości, przy której możemy swobodnie rozmawiać lub podśpiewywać ulubione piosenki. Dla tych, którzy dopiero będą zaczynać swoją przygodę z joggingiem, tempo niko niko będzie prawdopodobnie znacznie niższe niż spacerowe - sugerujemy, aby zaczynać od 3-5 km/h i nie zrażać się wyprzedzającymi nas spacerowiczami.

Przy slow joggingu stawiamy małe kroki, lądujemy miękko na śródstopiu, zachowujemy wyprostowaną sylwetkę i zdajemy się na naturę - na początek to wystarczy.

Jak slow jogging wpisuje się w, cieszącą się coraz większą popularnością, modę na bieganie?

Moda na bieganie to zjawisko bardzo pozytywne, ale w Polsce dotyczy w dużej mierze ludzi młodych, sprawnych i aktywnych. Slow jogging to z kolei zajęcie, które jest dostępne i bezpieczne dla tych, którzy ze względu na kondycję, wiek czy tuszę nigdy nie brali biegania pod uwagę, lub go nie lubili. Jest też fantastycznym uzupełnieniem treningów dla tych, którzy już biegają, choć niekoniecznie wiedzą, jak dawkować sobie obciążenie i często po pierwszej fazie euforii i zauroczenia bieganiem padają ofiarami kontuzji lub przetrenowania.

Jest to alternatywa dla joggingu?

Alternatywa dla biegania w wymiarze tradycyjnym - jak najbardziej. O ile bieganie może być dla wielu trudne, a wręcz niebezpieczne, slow jogging możemy polecić wszystkim, którzy są w stanie spacerować. Jest to więc jednocześnie alternatywa dla spacerów czy popularnego nordic walking - łagodny wysiłek i tempo sprawiają, że to raczej forma wypoczynku niż morderczy trening, ale ilość spalonych kalorii przy slow joggingu może być dwukrotnie wyższa niż przy spacerze.

Twórca tej metody prof. Hiroaki Takana dodaje, że wolne bieganie jest równie efektywne co morderczy trening biegacza, przy czym mniej wyczerpujący dla organizmu.

Profesor Tanaka, postać dziś w Japonii wręcz legendarna, poświęcił wiele lat badań, by sprawdzić, jaki rodzaj ruchu i w jakiej dawce jest dla nas optymalny. Z czasem stało się jasne, że aktywność fizyczna wykonywana codziennie przez 30 minut do godziny, na tyle lekka, by kontynuować ją z uśmiechem, jest istnym antidotum na wiele dolegliwości trapiących współczesnych ludzi. Poszukiwanie najłatwiejszej metody spełniającej te warunki doprowadziło do początków slow joggingu. Były to jednak czasy, kiedy sport kojarzył się z raczej z rywalizacją, potem i wysiłkiem niż z przyjemnością - zresztą takie poglądy pokutują pewnie w niektórych z nas do dziś.

Duże zmiany przyniósł rok 1995, kiedy Amerykańskie Towarzystwo Medycyny Sportowej potwierdziło skuteczność lekkiej aktywności fizycznej i metoda niko niko zaczęła wzbudzać ogromne zainteresowanie po drugiej stronie globu. Od tamtej pory sposób ten stał się przedmiotem licznych badań naukowych zarówno w Japonii, jak i Ameryce, które dostarczyły kolejnych, niepodważalnych dowodów na skuteczność tej metody w zapobieganiu i leczeniu chorób - od otyłości, przez cukrzycę, po nadciśnienie - a nawet poprawię sprawności umysłowej.

Jak się domyślam, za samą ideą stoi również pewna filozofia i styl życia. Równowaga przede wszystkim - tak w kwestii aktywności fizycznej i odżywiania, jak i stylu życia w ogóle.

Prof. Tanaka zawsze namawia, by wprowadzać w życie te zalecenia, którym będziemy w stanie sprostać dłużej niż kilka dni i w takiej formie, na jaką pozwala nam nasz tryb życia. Nawet planując zmiany w kierunku nowego, zdrowszego życia czy zrzucenia zbędnych kilogramów, każdy z nas ma pewne przyzwyczajenia i drobne przyjemności, z których za żadną cenę nie będzie umiał ani chciał trwale rezygnować. I nie musi - wystarczy, że zachowa zdrowy rozsądek i wprowadzi ruch - choćby tak lekki jak slow jogging - do swojego codziennego planu dnia. Życie w zgodzie ze sobą, ruch i dieta zgodna z naszymi indywidualnymi potrzebami i upodobaniami, dopasowanie ich do trybu życia i regularność, jest na dłuższą metę ważniejsze od tego, na jaki konkretny rodzaj sportu czy menu się zdecydujemy.

Czytaj w Menstream.pl
Kiedy hamburger... nie tuczy?
Zjedzenia hamburgera nie musi być zgubne dla naszej wagi i zdrowia.
Polak złotym medalistą Mistrzostw Świata w biegu po schodach
29-letni Piotr Łobodziński był w tym roku najlepszy w wbieganiu na wieżowce.
Zobacz, co pobudza bardziej niż kofeina
Na przemęczenie najlepsze są proste metody.
Partner:
Rozmawiała Monika Dzwonnik
2014-12-21
SKOMENTUJ

  
Podaj drugi znak kodu R6QUd
KOMENTARZE
  • 21.12.14, 11:46:09

    ~rozglądać się chociaż

    Niewolni podający do stołu też musieli śpiewać, bo kto śpiewa nie może słuchać i myśleć.
    odpowiedz
  • 23.12.14, 13:01:36

    ~BLUEBIT

    Jak to ma się do tego że przeciętny biegacz podczas 1h treningu spala ok 1000kcal (prędkość ok 11km/h 2st nachylenia 60min), a poświęcając ten sam czas na ... bieg 6km/h 2st. nachylenia 60 min - spalamy tylko 300kcal ?
    odpowiedz
  • 4.05.15, 17:19:14

    ~regres

    to by wypadało jeszcze odpowiedni stój do slow joggingu zakupić...
    odpowiedz
  • 6.05.15, 11:29:05

    Kaktussss

    zacząć by należało od butów, koszulki i spodni do biegania żeby było ciepło sucho i bezpiecznie dla stawów
    odpowiedz
  • 6.05.15, 19:06:31

    ~Radoch

    Do biegania przede wszystkim należy mieć właściwe obuwie! Odzież w drugiej kolejności, a gadżety na samym końcu :)
    odpowiedz
  • 7.05.15, 09:47:18

    ~Piotrrr

    Kaktussss napisał(a):
    zacząć by należało od butów, koszulki i spodni do biegania żeby było ciepło sucho i bezpiecznie dla stawów

    koszulkę mam termo, ale jakie spodnie do biegania - mam zwykłe dres.
    odpowiedz
  • 14.05.15, 14:29:36

    ~flens

    ~Radoch napisał(a):
    Do biegania przede wszystkim należy mieć właściwe obuwie! Odzież w drugiej kolejności, a gadżety na samym końcu :)

    obuwie to podstawa, trzeba mieć dobrą amortyzacje, zaraz po tym odzież, nie bez powodu wymyślili termoaktywną,nawet do powolnego biegu ;]

    ~Piotrrr napisał(a):

    koszulkę mam termo, ale jakie spodnie do biegania - mam zwykłe dres.
    myślę,że koszulka jest waznijesza,jezeli nie lubisz legginsów, to lużny dres tez jest ok
    odpowiedz
  • 27.10.15, 13:26:25

    ~piotr piotr

    Jest to jakiś pomysł na poprawienie kondycji bez budowania mięśni nóg jak w normalnym bieganiu. Sam zauważyłem, że rozmawiając podczas biegania można się nieźle zmęczyć i brakuje powietrza. Jednak ważniejsze od tego w tym przypadku będa chyba buty biegowe, ponieważ w wolnym bieganiu biegamy mniej sprężyście dlatego warto spojrzeć na buty New Balance Vazee Rush z podwyższoną amortyzacją i pianką amortyzującą revlite.
    odpowiedz
  • 28.10.15, 14:58:14

    ~pawliczak

    Ale tak naprawdę czym jest trening bez odpowiedniego odxywiania? bez tego nawet katorżnicze treningi nic nie zdziałają jak dalej będziemy jeść syf. fajne ostatnio przepisy znalzałem na facebooku Odchudzanie z Jagodą i w końcu jem zdrowe i smaczne rzeczy
    odpowiedz
Ekspert radzi

Maratończyk, Ironman, Norseman, trener sportów wytrzymałościowych, najprawdopodobniej jedyny w Polsce trener ultra maratończyków.      

Blog autora Zobacz porady
Sprawdź w WP.pl
  • Sport - najnowsze informacje ze świata sportu