Czym jest złącze ISO?

Czym jest złącze ISO?
[fot: PortalCarAudio]

Czym jest złącze ISO ?


ISO to skrót od angielskiej nazwy International Organization for Standardization, czyli Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej. Zadaniem takiej organizacji jest ujednolicenie norm międzynarodowych, czyli wprowadzenie ogólnych standardów dotyczących w tym przypadku podłączenia jednostek centralnych w Naszych autach.

Złącze ISO stało się standardem nie tylko dla producentów sprzętu car audio, ale co ważne również dla producentów pojazdów. Współpraca taka spowodowała, że w większości przypadków montaż radia sprowadza się do prostego włożenia ,,wtyczki w gniazdko", przez co instalacja jest prosta, niezwykle szybka i bezinwazyjna. Co jednak jeżeli posiadamy  auto starszego typu, podczas którego produkcji nie istniały jeszcze żadne ogólno przyjęte normy? I tu zaczynają się schody.  Dawniej producenci aut byli wierni jedynie swoim ideom. Nikt nie brał pod uwagę, że być może nowy właściciel auta będzie w przyszłości chciał zmienić w nim sprzęt audio. Radia często stanowiły integralną część deski rozdzielczej,  praktycznie pozbawiając możliwości szybkiej wymiany jednostki centralnej. Efektem takich posunięć było zasypanie rynku dziesiątkami przejściówek, kostek i adapterów, które taką wymianę umożliwiały.



Dzisiaj kostka lub też złącze ISO jest już na tyle mocno rozpowszechnione, że mało prawdopodobne jest, aby kiedykolwiek wrócono do starych standardów lub też zaczęto wprowadzać nowe. Jeżeli Twoje auto nie posiada złącza ISO, warto zainwestować chwilkę czasu na szybkie przerobienie instalacji pod jednostkę centralną.


Charakterystyka złącza ISO.

Na złącze takie składa się na ogół 13 różnokolorowych kabelków podzielonych na dwie sekcje: Sekcja głośników (I) oraz sekcja zasilania (II) (między innymi stąd możliwość rozdzielenia i instalowania kostek oddzielnie).



I Sekcja Głośników:
1. Fioletowy - Głośnik prawy tył +
2. Fioletowy/czarny - Głośnik prawy tył -
3. Szary - Głośnik prawy przód +
4. Szary/czarny - Głośnik prawy przód -
5. Biały - Głośnik lewy przód +
6. Biały/czarny - Głośnik lewy przód -
7. Zielony - Głośnik lewy tył +
8. Zielony/czarny - Głośnik lewy tył -

II Sekcja Zasilania:
1. Puste
2. Puste
3. Puste
4. Czerwony - 12 volt + (podaje prąd w chwili przekręcenia stacyjki)
5. Niebieski - 12 volt + (podaje prąd w chwili włączenia radioodtwarzacza)
6. Pomarańczowy - Podświetlenie radioodtwarzacza, w momencie w którym jest
on wyłączony
7. Żółty - 12 volt +
8. Czarny - Masa




Do czego służą poszczególne kable na kostce zasilania?


Aby radio zaczęło grać musimy dostarczyć do niego prąd: w przypadku kostki są to trzy kable - żółty i czerwony jako plus (+) oraz czarny jako masa (-).
Kabel niebieski jest to popularne sterowanie, na którym pojawia się napięcie + 12 Volt tylko i wyłącznie w momencie, w którym radio jest włączone.

Zastosowanie tego dodatkowego plusa obejmuje w większości przypadków podłączenie automatycznej anteny, kondensatora lub wzmacniacza. Kabel pomarańczowy lub niekiedy różowy, często oznaczony jest jako Illumination i jak sama nazwa wskazuje, pełni on funkcje iluminacji / podświetlenia. Kabel ma za zadanie dostarczenie napięcia do diodek klawiszy na panelu radia podczas, gdy radio jest wyłączone. Podłącza się go jako dodatkowy plus (+ 12 V), który działa w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce. Najczęściej jego podłączenie stosuje się w radiach fabrycznych, aby jednostka centralna wkomponowywała się w wewnętrzne oświetlenie pojazdu. Częstym skutkiem podłączenia tego kabla  jest zanikanie danych z wyświetlacza komputera pokładowego w momencie włączenia radia.

Dlaczego kable żółty i czerwony posiadają szybkozłączki?

Jak zapewne wiesz, w niektórych autach radia działają zawsze, a w innych działają tylko i wyłącznie kiedy w stacyjce przekręcony jest kluczyk. Przepinanie kabli na kostce pozwala na wybranie jednej z tych dwóch opcji według własnych preferencji.

WAŻNE!


Kable, kostki i przejściówki oraz wszelkie inne akcesoria dostarczone przez producenta, które znajdziemy w pudełku Naszego nowego radioodtwarzacza stanowią integralną część produktu i podlegają gwarancji. Wszelkie ingerowanie w nie, wprowadzanie zmian n a  w ł a s n ą r ę k ę (nacinanie kabli, przecinanie ich, a następnie sklejanie taśmą izolacyjną itp.),  w większości przypadków prowadzić może do zerwania  warunków gwarancji. Wszelkie zmiany na własną rękę radzimy zatem wprowadzać jedynie  na wtykach żeńskich - tych, które stanowią wyposażenie Naszego samochodu.



tekst: Sławomir Czubaj

Tagi:

plus

international

volt

Partner:
portalcaraudio.pl
2012-01-06
SKOMENTUJ

  
Podaj czwarty znak kodu hf3yh